Zeilgordijnwagen

1973: De gele zeilgordijnwagen (foto: RH maart 1989)

Voor het vervoer van rollen blik (coils) van Hoogovens naar de blikfabriek Thomassen & Drijver-Verblifa werden zeilgordijnwagens, ook bekend als ‘blikwagens’, ingezet.

Roco heeft er twee modellen van op de markt gebracht: Een model met blauwe zeilwanden (46220) en een geel model (46221). Het blauwe model is inzetbaar in periode IV vanaf 1979. Het gele model sluit beter aan bij tijdvak periode III, al valt het in IV. In 1970 namelijk verschenen deze gele wagens voor het eerst op de spoorwegen en in 1979 dus werden ze vervangen door de blauwe wagens.

Om de blauwe wagen te transformeren naar een gele, dienen de verschillen tussen de eerste en tweede generatie blikwagens te worden aangepakt. Roco heeft m.n. het blauwe model treffend nagebootst: bruinerode wielstellen, chasis en dak. De voorganger had behalve geel zeil echter een zwart onderstel en een grijs dak.

de blauwe variant Roco 46220

Na het wagentje te hebben gedemonteerd worden de balken onder de steunbalk, die in het echt niet bestaan, verwijderd. Vervolgens werd het onderstel met de airbrush zwart gemaakt.
Omdat het bruinrood van de wagen behouden kon blijven als ondergrond, werden deze delen afgeplakt voordat met de airbrush aan het zeil begonnen werd. Het gele zeil is een feit:Het dak moest grijs worden met behulp van de airbrush. Daarom moest er wederom afgeplakt worden. Het Resultaat na het spuiten van het dak na verwijdering van de tape:

De bruinrode delen van de wagen werden behandeld met een penseel: Een wetwash van (revell aquacolor) dark earth, lederbraun en rost, niet te wet op de dakranden zodat geen ongewenste vlekken het zeil zou bederven.

Vervolgens werden de details behandeld: de handgrepen aan de zijkanten, de sluitingen van het zeil, de remtekens en het NS logo (kleiNSpoor); op de eerste generatie blikwagens komt aan 1 zijde het NSlogo voor. Het weatheren werd gedaan met zwarte pigmentpoeder en daarna de airbrush er lichtjes over.

Het wielstel kreeg een wet wash, wederom van dark earth, lederbraun en rost.

Vervolgens is de gehele kap in de blanke lak gespoten en pas nu werd de tape van de opschrifborden gehaald (deze borden werden nl. goed leebaar gehouden). Kap en onderstel werden verenigd om gezamenlijk een laatste airbrush behandeling te ondergaan voor een grijze stofwaas. Het eindresultaat: een periode III-z eerste generatie blikwagen!

 
 

Reacties zijn gesloten.